Naar Webinar

Terugbetalen vanuit het Caribisch gebied: hoe werkt het?

U moet binnenkort beginnen met het terugbetalen van uw studieschuld, of u betaalt al terug. Maar hoe werkt dit als u in het Caribisch gebied woont? Welke mogelijkheden hebt u?

Onderwerpen

In dit webinar vertellen we onder andere meer over:

  • het maandbedrag en hoelang u moet aflossen
  • wat u kunt doen als uw maandbedrag te hoog is
  • hoe lokaal terugbetalen werkt
  • tijdelijk niet aflossen als u even niet kunt terugbetalen
Downloads
Beschrijving

In dit webinar hoort u hoe de terugbetaling van uw studieschuld werkt en welke mogelijkheden u daarbij hebt. Het rentepercentage en de rekenvoorbeelden in dit webinar zijn gebaseerd op de situatie van 2022. Het rentepercentage voor 2023 vindt u vanaf eind oktober terug op duo.nl.

Rob bespreekt de inhoud van het webinar. Dit zijn de onderwerpen:

  • Studieschuld
  • Mijn DUO
  • Terugbetalingsregels
  • Hoe terugbetalen
  • Lokaal terugbetalen
  • Minder of niets aflossen
  • Betalingsachterstand
  • Wijzigingen doorgeven

In het scherm staat het onderwerp ‘Studieschuld’. Susan geeft hierbij uitleg over het ontstaan, de rente, en de aanloop- en aflosfase. Voor het onderwerp ‘Mijn DUO’ wordt een video afgespeeld: ‘Mijn DUO gebruiken buiten Nederland’. De animatie begint met een titelscherm en in het scherm verschijnt de titel "Mijn DUO gebruiken in het buitenland".


Nieuw scherm. Een man zit achter een bureau met een laptop. Voice over: Uw zaken bij DUO regelt u snel en eenvoudig online via Mijn DUO.

Achter de man verschijnt een wereldkaart. Voice over: Ook in het buitenland.


Nieuw scherm: het beeld wordt gevuld met een laptop en in beeld staat een voorbeeldpagina van Mijn DUO. Een hand wijst de delen van de website aan die de voice over benoemt. Voice over: In Mijn DUO kunt u bijvoorbeeld uw berichten lezen, wijzigingen doorgeven en verlaging van uw maandbedrag aanvragen. Bovendien hebt u altijd een actueel overzicht van uw schuld en aflossingen.

Op de laptop verdwijnt het beeld van Mijn DUO en er verschijnt een sleutel met het logo van DigiD. Voice over: Voor toegang tot Mijn DUO hebt u een DigiD nodig.

Naast de sleutel verschijnt een slot met het Rijkslogo. Voice over: Hiermee kunt u inloggen op websites van de Nederlandse overheid.


Nieuw scherm: een man kijkt naar de kijker. Voice over: Hebt u nog geen DigiD of kunt u niet meer inloggen op Mijn DUO?

Het DigiD logo gaat door het beeld en boven de man verschijnt een witte balk met de url digid.nl/buitenland. Voice over: Vraag dan een nieuwe DigiD aan op digid.nl/buitenland.

De man wijst naar links en er schuift een hand met een ID-kaart het scherm in. Voice over: Voor de aanvraag hebt u een burgerservicenummer nodig.


Nieuw scherm: er verschijnt een muzieknoot in beeld en daarna komt een hand met een telefoon het beeld in. Op het scherm staat een voorbeeld van een sms met baliecode. Voice over: U ontvangt daarna een baliecode per sms en e-mail.


Nieuw scherm: de man staat bij een balie. Achter de balie zit een man achter een computer. Het beeld gaat daarna naar een overhandiging van een envelop met daarop het DigiD logo. De man voor de balie staat daarna met blij gezicht met de envelop in zijn hand. Voice over: Met deze code moet u binnen 30 dagen uw DigiD activeringscode ophalen bij een DigiD balie bij u in de buurt.


Nieuw scherm: de man zit achter een computer en is aan het videobellen met een vrouw. In het scherm staat het onderwerp ‘Terugbetalingsregels’. Mirjam geeft hierbij uitleg over de 3 terugbetalingsregels, welke regels er voor u gelden, de belangrijkste verschillen en hoe u kunt overstappen.

In het scherm staat het onderwerp ‘Hoe terugbetalen’. Susan geeft hierbij uitleg over hoeveel u moet aflossen, per maand of per jaar betalen en lokaal betalen.

In het scherm staat het onderwerp ‘Lokaal terugbetalen’. Mirjam geeft hierbij uitleg over maandelijks terugbetalen, betalen in lokale valuta, aanmelden en communicatie via e-mail.

In het scherm staat het onderwerp ‘Minder of niets aflossen’. Susan geeft uitleg over verlagen maandbedrag, gedaald inkomen en de aflosvrije periode.

Rob start de video ‘Terugbetalen vanuit het Caribisch gebied’.

De animatie start met een titelscherm in het scherm verschijnt de titel ‘Terugbetalen vanuit het Caribisch gebied’.


Nieuw scherm: een medewerker van DUO staat voor het hoofdkantoor. Voice over: Uw studieschuld terugbetalen vanuit het Caribisch gebied werkt net even anders dan vanuit Nederland. U hebt verschillende mogelijkheden om de betaling aan te passen aan uw persoonlijke situatie.


Nieuw scherm: de DUO-medewerker verplaats naar het Caribisch gebied. Voice over: U kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om uw schuld lokaal terug te betalen. U maakt uw maandelijkse termijnen dan over naar een lokaal rekeningnummer in plaats van naar Nederland. Dit is een stuk goedkoper, want u betaalt in uw eigen valuta en u hoeft geen hoge transactiekosten te betalen.


Nieuw beeld: de DUO-medewerker staat in het midden van het scherm. Aan de linkerkant verschijnt een debiteur die zich zorgen maakt. Aan de rechterkant verschijnt een DUO-medewerker van het klantcontactcentrum. Daarna komt kort een computer en het kantoor van de Belastingdienst in beeld. Voice over: Hebt u weinig of geen inkomen? Dan kunt u DUO vragen om bij de berekening van het maandbedrag rekening te houden met het inkomen van u en uw partner. Vaak wordt uw maandbedrag dan lager of zelfs € 0,-. U moet zelf eenmalig de verlaging van het maandbedrag aanvragen. Daarna vraagt DUO ieder jaar automatisch uw inkomen op bij de lokale Belastingdienst. Tenzij u op Aruba of Sint Maarten woont. Dan moet u zelf ieder jaar uw inkomen doorgeven.


Nieuw beeld: de DUO-medewerker staat voor een blauw scherm. In beeld verschijnt een opsomming van de aflosvrije periode. Voice over: Hebt u al verlaging van het maandbedrag aangevraagd en komt het u tijdelijk niet uit om af te lossen? Dan kunt u een aflosvrije periode aanvragen. Daarmee wordt de terugbetaling van uw studieschuld tijdelijk stopgezet. In totaal hebt u recht op 60 aflosvrije maanden. U kiest zelf wanneer u deze maanden inzet. Maar op is op, dus gebruik ze alleen als het echt nodig is. De maximale terugbetalingsperiode wordt verlengd met het aantal aflosvrije maanden dat u hebt ingezet.

Na de video laat Mirjam de website duo.nl/antillen zien. Ze scrolt over de pagina en bespreekt wat je op de website kunt regelen, welke informatie je kunt teruglezen en waar de formulieren staan. Daarna laat ze de Rekenhulp ‘Maandbedrag studiefinanciering’ zien. Ze benoemd precies wat er in het beeld te zien is.

In het scherm staat het onderwerp ‘Betalingsachterstand’. Susan geeft uitleg over verlaging van het maandbedrag, contact opnemen met DUO en betalingsregelingen.

In het scherm staat het onderwerp ‘Wijzigingen doorgeven’. Mirjam geeft uitleg over wijzigen doorgeven in het adres, in het e-mailadres, in het inkomen en over post digitaal ontvangen.

Rob verwijst naar duo.nl/antillen voor belangrijke formulieren.

Rob bespreekt het onderwerp ‘Contact met DUO’. In beeld staan onderstaande contactgegevens.

  • duo.nl/antillen
  • Telefoon: 0031-50 99 77 55
  • Vragen en formulieren: antillen@duo.nl
  • www.facebook.com/studieschuldantillen

Gratis

Het webinar is gratis. U kunt het webinar bekijken wanneer u wilt.

Verbergen Sluiten
Wat vindt u van de website?

We willen onze website graag verbeteren. Helpt u ons verder? Het duurt ongeveer 1 minuut.

Ja, ik doe mee

We willen onze website graag verbeteren. Helpt u ons verder? Het duurt ongeveer 1 minuut.

Ja, ik doe mee

We willen onze website graag verbeteren. Helpt u ons verder? Het duurt ongeveer 1 minuut.

Ja, ik doe mee

We willen onze website graag verbeteren. Helpt u ons verder? Het duurt ongeveer 1 minuut.

Ja, ik doe mee