Schadevergoeding
Is er een fout gemaakt? Het hangt van de situatie af, bij wie u een schadevergoeding kunt aanvragen.
Studentenreisproduct te laat
U kunt een schadevergoeding aanvragen bij DUO als uw abonnement niet of niet op tijd voor u klaarstond bij de ophaalautomaat. Bijvoorbeeld in de volgende situaties:
- U had al recht op het studentenreisproduct, maar er stond nog geen abonnement voor u klaar. Of het verkeerde abonnement stond voor u klaar. U hebt het studentenreisproduct op tijd bij DUO aangevraagd. Dat wil zeggen: minimaal 8 weken voordat het moest ingaan.
- U was voor uw studie in het buitenland. Daarom kreeg u een vergoeding. U hebt via Mijn DUO of een formulier aangegeven vanaf wanneer u uw abonnement weer wilt gebruiken, maar bij thuiskomst stond uw abonnement niet klaar in de ophaalautomaat.
- U bent van abonnement gewisseld. Dus van een week- naar weekendabonnement, of andersom. Uw aanvraag is verwerkt, maar 5 werkdagen later stond uw nieuwe abonnement nog niet klaar bij de ophaalautomaat.
- U hebt met terugwerkende kracht alsnog recht op het studentenreisproduct (bijvoorbeeld naar aanleiding van een bezwaar of beroep) en u hebt kosten gemaakt voor het openbaar vervoer. Dit moet u laten zien met bewijsstukken. Bijvoorbeeld een print van uw reishistorie op ‘Mijn OV-chip’.
Vraag de schadevergoeding aan met het formulier Aanvraag schadevergoeding studentenreisproduct.
Problemen met uw OV-chipkaart
In de volgende situaties kunt u geen schadevergoeding aanvragen bij DUO, maar misschien wel bij de klantenservice van de OV-chipkaart Link opent externe pagina :
- U hebt uw OV-chipkaart te laat gekregen.
- Er is te veel saldo afgeschreven van uw OV-chipkaart.
- Uw OV-chipkaart is stuk.
Vergoedingen bij OV-stakingen
Bij een staking van streekbussen en regionale treinen, kunt u een vergoeding krijgen. Kijk voor meer informatie op studentenreisproduct.nl Link opent externe pagina . Gaat het om een staking van de NS, dan kunt u bij de NS Link opent externe pagina een verzoek voor een vergoeding indienen.