Veelgestelde vragen
Hebt u een prestatiebeurs of lening? Dan loopt daar rente over. In 2024 is het rentepercentage 2,56% als u onder de terugbetalingsregels SF35 valt en 2,95% als u onder de terugbetalingsregels SF15 valt. De rente wordt jaarlijks opnieuw vastgesteld. Binnenkort krijgt u bericht over uw studiefinanciering in 2024.
Hebt u in 2023 uw opleiding afgerond? Of is om een andere reden uw studiefinanciering in 2023 gestopt? Dan geldt het nieuwe rentepercentage vanaf 1 januari 2024 voor 5 jaar lang. U krijgt hierover in februari bericht.
Betaalt u uw studieschuld terug en is uw rentevaste periode van 5 jaar voorbij in december 2023? Dan wordt het nieuwe rentepercentage voor 5 jaar vastgezet tot en met december 2028. U krijgt hierover bericht in november. In Mijn DUO kunt u zien wat nu uw rentepercentage is en tot wanneer dit geldt.
Kijk voor meer informatie over de rente op duo.nl/renteberekening.
Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor de verandering van de aanvullende beurs. Kijk in de tool Aanvullende beurs en u weet binnen een minuut waarom uw aanvullende beurs is veranderd.
We gaan bij het berekenen van het maandbedrag uit van uw inkomen in 2022. In Mijn DUO kunt u bij ‘Mijn schulden’ zien met welk inkomen we hebben gerekend.
Is uw inkomen na 2022 met minimaal 15% gedaald, dan kunt u dat vanaf 2 december op het scherm 'Mijn schulden' aangeven. Misschien kunnen we dan uitgaan van uw inkomen in 2023 of in 2024.
Is nog niet gerekend met uw inkomen? Vraag dan om verlaging van het maandbedrag. Klik rechts op het scherm op ‘Minder of niets betalen’ of ‘Uw gegevens wijzigen’ en geef uw inkomen in 2022 door.
Hebt u uw inkomen al doorgegeven? Dan moet dit waarschijnlijk nog worden verwerkt. U krijgt een nieuw bericht als het inkomen is verwerkt.
Regel het online
Klopt er iets niet in uw persoonlijke gegevens, log dan in op Mijn DUO. Bij 'Mijn berichten' staat vaak meer uitleg en ziet u precies hoe u geregistreerd staat. Telefonisch kunt u geen wijzigingen doorgeven.
Mailen kan alleen als u van DUO een brief krijgt met daarin een e-mailadres. Of als u in het buitenland woont en geen contact kunt opnemen binnen onze openingstijden. Geef in dat geval uw locatie door.
Meer informatie over het doorgeven van uw locatie en mailen met DUO.
U kunt in het Caribisch gebied op verschillende manieren contact met ons opnemen.