Resultaten werkgroepen
De 3 werkgroepen: Toekomst, iXBRL en Duurzaamheid werken ieder aan een bepaalde opdracht. Ze komen regelmatig samen en delen na iedere bijeenkomst de uitkomsten.
Werkgroep Toekomst
Deze werkgroep bepaalt de onderwerpen voor de ketendagen. We bespreken welke onderwerpen belangrijk zijn om samen te behandelen. We leren weer van elke ketendag. Zo houden we de agenda actueel en voeren we met elkaar het goede gesprek. Ook werken we aan een betere samenwerking tussen alle partijen in de keten.
Resultaten Werkgroep Toekomst
De werkgroep werkt aan een aantal vragen:
- welke uitvoeringsvragen zijn er?
- hoe kunnen ketenpartners samenwerken om passende antwoorden te vinden?
- hoe ziet de samenwerking tussen ketenpartners er uit in de toekomst?
- welke communicatie is dan nodig en in welke vorm?
De werkgroep maakt van deze vragen thema’s. En zet ze op de agenda van de ketendag. Op de ketendag presenteren en bespreken alle ketenpartners die thema’s. De werkgroep gebruikt deze feedback om het programma concreter te maken.
Werkgroep iXBRL
De werkgroep iXBRL werkt aan 5 Proof of Concepts (PoC's) in de verantwoordingsketen van het onderwijs. Deze PoC's onderzoeken en testen iXBRL (Inline eXtensible Business Reporting Language) voor het opstellen, controleren en aanleveren van jaarverslagen. iXBRL is een uitbreiding van XBRL. Het is dé technologie voor verantwoording voor nu en in de toekomst. Bekijk hier de bevindingen van onderwijsinstellingen en leveranciers van rapportagesoftware van Proof of Concept 1.
Resultaten Werkgroep iXBRL
De keten is verdeeld in 5 Proof of Concepts:
- Hoe stelt een onderwijsinstelling het jaarverslag op in iXBRL?
- Hoe controleert en geeft een accountant een digitale handtekening in iXBRL?
- Hoe zet een onderwijsinstelling zijn digitale handtekening en dient het een jaarverslag in iXBRL in bij Digipoort?
- Hoe verwerkt DUO een jaarverslag in iXBRL?
- Hoe gebruiken afnemers de informatie via iXBRL?
PoC 1: Meer onderwijsinstellingen en een administratiekantoor voeren een PoC uit. Verschillende leveranciers van rapportagesoftware zijn hierbij betrokken.
PoC 2: Verschillende accountantskantoren hebben zich aangemeld als deelnemer. De werkgroep inventariseert wat accountants al doen op het gebied van iXBRL en digitale assurance in sectoren buiten het onderwijs.
PoC 3: De werkgroep onderzoekt hoe onderwijsinstellingen hun jaarverslag (met hierin de controleverklaring en digitale assurance van de accountant) in iXBRL kunnen ondertekenen en aanleveren bij DUO. We kijken of we dit kunnen combineren met PoC 2.
PoC 4: DUO heeft een globale impactanalyse van de aanpassingen uitgevoerd. En doet detailanalyses om de veranderingen verder te onderzoeken.
PoC 5: DUO onderzoekt wat de technische aanpassingen van de gebruikte taxonomie bieden. Om zo de gegevens in de DUO-database te verwerken. Ook kijkt DUO naar de mogelijkheden van een iXBRL-viewer: om de gemarkeerde (getagde) gegevens in het jaarverslag te zien.
Hulp bij keuze softwareleverancier
Er is een overzicht met softwareleveranciers van rapportagesoftware. Hiermee ondersteunen we onderwijsinstellingen en administratiekantoren.
Plan 2025
In 2025 worden de verschillende PoC’s uitgevoerd. Ook onderzoeken we welke wijzigingen nodig zijn in de OCW-Taxonomie om een jaarverslag in iXBRL op te stellen en in te dienen. En welke impact het heeft op de verwerking bij DUO. De uitkomsten van de PoC’s geven richting aan de implementatie van iXBRL in het onderwijs.
Bekijk resultaten Proof of Concept 1
Downloads
-
Videobestand mp4
-
Audiobestand mp3
Beschrijving
We zien het startscherm met het logo van Samen Verantwoorden en de pay off Jaarverantwoording makkelijker maken! En de tekst Jaarverantwoording aanleveren in Inline XBRL. Onderwijsinstellingen en softwareleveranciers presenteren samen de eerste resultaten tijdens de ketendag.
Interviewer vraagt aan Dymph Noe van Graafschap College te reageren op de stelling ‘Inline XBRL gaat het verantwoorden makkelijker maken’. Ze reageert: dat hopen we wel en ze zijn er druk mee aan het oefenen.
Mark Somer van Christelijk Voortgezet Onderwijs denkt dat op basis van de ervaringen met hun PoC dat iXBRL zeker gaat helpen. Nadat ze het hebben ingeregeld kunnen ze het inderdaad sneller en slimmer organiseren.
Monique Verwers van Universiteit Twente zegt dat in het begin een inrichting zal zijn met extra werk, maar uiteindelijk moet het doel zijn om digitaal te verantwoorden.
Dymph wordt gevraagd wat ze meeneem van de ketendag. Ze zegt dat er best veel energie zit op digitaal verantwoorden en iXBRL en ze is daar positief door verrast.
Mark zegt dat we in 2024 mooie dingen hebben bereikt en dat een goede basis is gelegd voor 2025.
Monique zegt dat er heel veel gebeurd is met de mensen die samenwerken in de projecten maar dat er ook nog wel veel werk ligt. En dat als mensen de schouders eronder zetten in korte tijd veel gedaan krijgen. En dat is voor de komende uitdagingen goed nodig.
Werkgroep Duurzaamheid
We ondersteunen scholen en wetenschapsinstellingen die duurzaam willen verantwoorden. We maken hiervoor een handreiking.
Resultaten Werkgroep Duurzaamheid
Er is geanalyseerd:
- hoe de organisatie impact heeft op mens en milieu en
- hoe duurzaamheid invloed heeft op de organisatie.
Met deze analyse bepalen we welke onderwerpen belangrijk zijn voor onderwijs en wetenschap. Daarvoor hebben we 6 stappen genomen:
- Uitvoeren van een stakeholdersanalyse
- Bepalen van de meerwaarde
- Maken van een lijst met mogelijke onderwerpen per onderwijssector
- Beschrijven van de risico's, kansen en effecten
- Prioriteren van de onderwerpen over duurzaamheid
- Uitvoeren: hoe kunnen we deze onderwerpen juist verantwoorden?
Met de resultaten van deze stappen is een 1e versie van de Handreiking Duurzaamheidsverantwoording voor onderwijs en wetenschap opgesteld. Deze versie wordt gedeeld voor feedback. Begin 2025 delen we deze handreiking.