Stichten school
- In het kort
- Mijn DUO en VOG
- Meld initiatief
- Plan gesprekken in het voedingsgebied
- Voer het gesprek met de gemeente
- Meet de belangstelling
- Maak aanvraag compleet en verstuur
- Beoordelen van uw aanvraag
- Lever gegevens aan DUO
- Lever gegevens aan IvhO
- Bekostigen van de school
- Splitsen voortgezet onderwijs
- Een school stichten in Caribisch Nederland
Splitsen voortgezet onderwijs
Bij een bekostigingsaanvraag voor voortgezet onderwijs of een scholengemeenschap die ontstaat door splitsing, gelden andere voorwaarden dan voor een nieuwe school:
- U voert geen belangstellingsmeting uit en u hoeft niet het concept van de school te beschrijven.
- U moet wel een splitsingsplan leveren bij de aanvraag.
- Het aantal leerlingen van de te splitsen school of scholengemeenschap moet op de teldatum voorafgaand aan het kalenderjaar van de aanvraag minimaal gelijk zijn aan tweemaal de stichtingsnorm.
- Alle overige voorwaarden voor het stichten van een nieuwe school gelden ook voor een splitsing. Kijk op Maak uw aanvraag compleet.
Splitsingsplan
In het splitsingsplan staan de volgende zaken:
- Het voedingsgebied van de school of scholengemeenschap. Dit bestaat uit de 4 cijfers van de postcode van de gebieden waarin de huidige leerlingen wonen op de teldatum van het jaar voor de aanvraag. Dit gebied verdeelt u per schoolsoort over de bestaande en de nieuwe school of scholengemeenschap.
- Prognoses per school waaruit blijkt dat beide scholen voldoen aan de stichtingsnormen op 1 januari van het 11e kalenderjaar na de aanvraag.
Berekening voor voldoen aan stichtingsnorm
De gegevens die u nodig hebt om te berekenen of u de stichtingsnorm haalt, kunt u opvragen via een mail naar duo.dienstpostbus.mrvns@duo.nl.
Formule splitsen school
Na het verdelen van het voedingsgebied over de bestaande en nieuwe school of scholengemeenschap maakt u voor allebei een prognose per schoolsoort of profiel. Bijvoorbeeld: bij splitsing van het mavo en havo, mag u een postcode met leerlingen in beide schoolsoorten gebruiken voor de mavo van de oude school. En, voor de havo van de nieuwe school.
Voor de bestaande school of scholengemeenschap gebruikt u de formule: e= (f/g)* h
e= het verwachte aantal leerlingen op 1 januari in het 11e kalenderjaar na de aanvraag per schoolsoort, profiel vbo of afdeling havo van de te splitsen school of scholengemeenschap per het aan de te splitsen school of scholengemeenschap toegedeelde viercijferig postcodegebied;
f= het aantal leerlingen van de te splitsen school of scholengemeenschap op 1 oktober voorafgaande aan het jaar van de aanvraag woonachtig in het aan de te splitsen school of scholengemeenschap toegedeelde viercijferig postcodegebied;
g= de basisgeneratie in het aan de te splitsen school of scholengemeenschap toegedeelde viercijferige postcodegebied op 1 januari van het kalenderjaar van aanvraag;
h= de basisgeneratie in het aan de te splitsen school of scholengemeenschap toegedeelde viercijferige postcodegebied op 1 januari in het elfde kalenderjaar na de aanvraag.
Voor de nieuwe school of scholengemeenschap maakt u de prognose volgens de formule: i=(j/k)*l
i= het verwachte aantal leerlingen op 1 januari in het elfde kalenderjaar na de aanvraag per schoolsoort, profiel vbo of afdeling havo van de nieuw te ontstane school of scholengemeenschap per het aan de nieuw te ontstane school of scholengemeenschap toegedeelde viercijferig postcodegebied;
j= het aantal leerlingen van de nieuw te ontstane school of scholengemeenschap op 1 oktober voorafgaande aan het jaar van de aanvraag woonachtig in het aan de nieuw te ontstane school of scholengemeenschap toegedeelde viercijferig postcodegebied;
k= de basisgeneratie in het aan de nieuw te ontstane school of scholengemeenschap toegedeelde viercijferige postcodegebied op 1 januari van het kalenderjaar van aanvraag;
l= de basisgeneratie in het aan de nieuw te ontstane school of scholengemeenschap toegedeelde viercijferige postcodegebied op 1 januari in het elfde kalenderjaar na de aanvraag.
Voorbeeld splitsen school
In het splitsingsplan moet inzichtelijk gemaakt worden hoe het voedingsgebied van de te splitsen School A per postcodegebied verdeeld wordt over de te splitsen School A en de nieuwe School B. Ook moet in het splitsingsplan aangetoond worden of voor beide scholen voldaan wordt aan de stichtingsnorm. Dit moet in het 11e jaar na de aanvraag. U telt dan het verwachte aantal leerlingen van School A en School B per 4-cijferig postcodegebied op.
De 1e stap is inzicht krijgen in het voedingsgebied van School A en het aantal leerlingen per postcodegebied. Dit beschrijft de situatie voor de splitsing.
Voedingsgebied en aantal leerlingen per postcodegebied School A
Gemeente | Postcode | Aantal leerlingen School A op 1 oktober van het jaar voorafgaand aan aanvraag |
---|---|---|
X | 1234 | 89 |
1245 | 93 | |
Y | 3412 | 100 |
3434 | 98 | |
3456 | 87 | |
Z | 5612 | 53 |
Totaal | 520 |
De 2e stap betreft het verdelen van de postcodegebieden over de overblijvende School A en de nieuwe School B en het maken van de prognose per postcodegebied.
Voor School A geldt de formule: e= (f/g)* h
e= het verwachte aantal leerlingen op 1 januari in het 11e kalenderjaar na de aanvraag van de te splitsen school of scholengemeenschap per viercijferig postcodegebied;
f= het aantal leerlingen van de te splitsen school of scholengemeenschap op 1 oktober voorafgaande aan het jaar van de aanvraag woonachtig in het aan de te splitsen school of scholengemeenschap toegedeelde viercijferig postcodegebied;
g= de basisgeneratie in het aan de te splitsen school of scholengemeenschap toegedeelde viercijferige postcodegebied op 1 januari van het kalenderjaar van aanvraag;
h= de basisgeneratie in het aan de te splitsen school of scholengemeenschap toegedeelde viercijferige postcodegebied op 1 januari in het elfde kalenderjaar na de aanvraag.
De uitkomsten van e worden daarna opgeteld. Dit getal moet hoger zijn dan of gelijk zijn aan de stichtingsnorm voor School A.
School A
Postcode | f | g | h | e |
---|---|---|---|---|
1234 | 89 | 150 | 175 | 104 |
3434 | 98 | 300 | 400 | 131 |
5612 | 53 | 75 | 150 | 106 |
Totaal | 341 |
Vervolgens wordt voor School B geldt de formule: i=(j/k)*l
i= het verwachte aantal leerlingen op 1 januari in het elfde kalenderjaar na de aanvraag per schoolsoort, profiel vbo of afdeling havo van de nieuw te ontstane school of scholengemeenschap per het aan de nieuw te ontstane school of scholengemeenschap toegedeelde viercijferig postcodegebied;
j= het aantal leerlingen van de nieuw te ontstane school of scholengemeenschap op 1 oktober voorafgaande aan het jaar van de aanvraag woonachtig in het aan de nieuw te ontstane school of scholengemeenschap toegedeelde viercijferig postcodegebied;k= de basisgeneratie in het aan de nieuw te ontstane school of scholengemeenschap toegedeelde viercijferige postcodegebied op 1 januari van het kalenderjaar van aanvraag;
l= de basisgeneratie in het aan de nieuw te ontstane school of scholengemeenschap toegedeelde viercijferige postcodegebied op 1 januari in het elfde kalenderjaar na de aanvraag.
School B
Postcode | j | k | l | i |
---|---|---|---|---|
1245 | 93 | 100 | 150 | 140 |
3412 | 100 | 250 | 300 | 120 |
3456 | 87 | 150 | 200 | 116 |
Totaal | 376 |
Voor beide scholen moet de prognose van het totaal aantal leerlingen in het elfde kalenderjaar na de aanvraag gelijk zijn aan of groter zijn dan de stichtingsnorm voor de betreffende schoolsoort. In dit voorbeeld wordt een school voor mavo gesplitst. De stichtingsnorm voor de mavo is 260 leerlingen. In dit voorbeeld wordt voor zowel School A als School B de stichtingsnorm gehaald.
Bij splitsing van een scholengemeenschap, moeten per te splitsen schoolsoort de bovenstaande stappen worden doorlopen.
Contact
U kunt uw vraag telefonisch of per mail stellen.
Mailen
Stel uw vraag via ico@duo.nl. Vermeld uw instellingscode of bestuursnummer. We beantwoorden uw mail binnen 5 werkdagen.
Bellen
U kunt ons bellen op 070 757 51 22 op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur.